Köp- & leveransvillkor

FROM 8 januari  2024 så byter vi affärssystem och ber er ha överseende om viss saker kommer förändras innan vi hunnit uppdatera villkoren.

Har Du fler frågor angående köp- och leveransvillkor kontakta oss på info@garnhusetkinna.se

  1. Köp

    Vi uppmanar att lägga order som kund/konto ej Gäst, för smidigare hantering för både Kund & Garnhuset.Vid beställning träffas avtal om köp när Garnhuset i Kinna bekräftar beställningen genom kund erhåller ett ordernummer och sen en orderbekräftelse automatiskt till den epostadress kund uppgivit. (kundens ansvar att uppge korrekta adresser) Tips kolla i din skräppost om du ej erhållit den. Beställningar på annat sätt tex vanligt mail eller telefon får ingen orderbekräftelse.   Kunden har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till det att varan inte är skickad genom kontakta Garnhuset.   Vi påbörjar hanteringen av din order tidigast första arbetsdagen dagen efter den är lagd. Garnhuset i Kinna har ägande och återtaganderätt av samtliga varor tills dess att fullständig betalning är erlagd av kund. För att handla hos Garnhuset i Kinna måste Du som kund vara 18 år och Garnhuset i Kinna måste kunna fastställa din bostadsadress. Dessutom behövs ditt mobilnummer och e-postadress för kontakt och avisering av paket. Köp av företag skall ett giltigt bolagsnamn och organistationsnummer anges. Fakturan kommer from 11 Januari 2021 finnas med paketet.OBS from januari 2024 kommer den även kunna skickas per e.post (faktura-no-reply@fortnox.se)Garnhuset kan sända faktura per mail som PDF-fil. Om kund vill få Faktura per per post så får man meddela Garnhuset samt att exp/portokostnad tillkommer. Garnhuset utför ej e-faktura. Garnhuset tillämpar UC-kreditupplysning och kan begära förskottsbetalning.  Varje lagd order medför ny frakt. om inget annat är överenskommet. Kompletteringar eller ändringar skall göras av kunden som beställer varorna på nytt under mina order och lägger till och drar ifrån på det nya ordernumret och ber Garnhuset annullera den första ordern i kommentarsfältet. Ändringar genom mail måste godkännas och bekräftas av Garnhuset. Kundens ansvar att kontrollera att ändring kommit Garnhuset tillhanda annars kvarstår ursprungsordern. Garnhuset behandlar varje order enskilt om inget annat är överenskommet. När Garnhuset är klar med order skickas ett bekräftelsemail till kundens epostadress att order är klar för sändning/upphämtning av fraktbolag.
    Vi uppmanar att lägga order via vår hemsida/webbshop. Beställningar via mail eller telefon erhåller inte någon orderbekräftelse elelr leveranbekräftelse utan får invänta avisering från DHL eller leverans om man valt företagspaket.
  2. Pris

    Priserna är i SEK inklusive 25 % moms för beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Garnhuset i Kinna ej råder över. Till exempel; ändrade råvarupriser, valutaförändringar, ändrad moms, ändrad tull eller ändrade övriga skatter. Inga expeditionsavgifter tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att häva köpet. Undantag är varor som vi behöver väga enligt den information som finns intill gällande vara. En sådan vara kan t ex vara garn på cona eller Tjockegarn.

  3. Frakt

    En fraktkostnad tillkommer inom Sverige om order ej uppgår till 1.875kr inkl.moms. 125 kr-Servicepoint samt 175kr-Företagspaket. Vi sänder med DHL som Paket (ej brev) till Servicepoint eller Företagspaket. Paket skickas till DHLs utlämningställe närmast angiven leveransadress, kunds ansvar att Garnhuset har rätt adress och svenskt mobilnummer. Kund meddelas från DHL via sms när/var man kan hämta paket. Paket sänds i retur efter 14 dagar på utlämningsställe. Ej uthämtad paket har Garnhuset rätt till att debitera returkostnaden som uppstår.Vid företagspaket (organisationsnummer krävs)måste någon alltid finnas på plats att ta emot paket vardagar kl.9-18. Ev. kostnad för leveranshinder debiteras kund. Garnhuset har rätt att ändra leveranssätt om inte villkor uppnås.
    Vävredskap över 100 cm tillkommer extra kostnad. Ev.Paket över 150 cm inom Sverige går som Home delivery/dyrare frakt/ Kund godkänner genom förskottsbetala fakturan Garnhuset ställer ut.
    Utanför Sverige/export tillkommer alltid fraktkostnad på alla order enligt gällande fraktbolags tariff med hänsyn till vikt, volym och mottagarens adress. Fraktkostnad tillkommer på fakturan som framställs när paket är klart för sändning. Länder utanför EU sänds oförtullat. 

    Outside Sweden / export, shipping costs are always added to all orders according to the current shipping company's tariff with regard to weight, volume and the recipient's address.
    Shipping costs will be added to the invoice. Countries outside the EU are sent duty free.
  4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

    Betalning inom Sverige: Generellt 10 dgr. Betalning görs till Bankgiro 260-0237. Mottagare är Garnfärgeriet C. Hedström AB 556839-0719) enligt de villkor som framgår på slutgiltig fakturan/order  som erhålls med paket eller mail(PDF) ej e-faktura. Betalning sker i SEK. Ange faktura nummer eller ordernummer om du blir ombed till det. Swish enbart enligt överenskommelse. OBS Nytt IBAN-nr from Januari 2024 

    Vid Utlandsbetalning: Adress till vår bank: SEB, 106 40 Stockholm
    SEB:s SWIFT/Bic-kod: ESSESESS
    IBAN-nummer: IBAN SE27 5000 0000 0514 8110 2818 (new account from 2024-january)  Vat no SE556839-0719-01  Namn:Garnfärgeriet C. Hedström AB, Fakturadress: Aratorpsvägen 55 Postnummer: 511 71 Ort: Fritsla Land: Sverige/Sweden
    Betalning sker i SEK enligt villkoren på fakturan som erhålls vid leverans eller mail och så kan Garnhuset även tillämpa förskottsbetalning. Ange faktura nummer vid betalning.   Payment is made in SEK according to the conditions on the Finally/invoice/order from Garnhuset. Which is received upon delivery or email and Garnhuset can also apply advance payment. Enter invoice number when paying.
  5. Leveranser

    Varor som finns i lager är vårt mål att skickas från Garnhuset i Kinna inom en vecka efter plockad order inom Sverige. Vid hög orderingång kan det ta längre tid. Se aktuell information tex semesterstängt julledigt, mässa,sjukdom etc.  Vi påbörjar hanteringen av din order tidigast första arbetsdagen dagen efter den är lagd. Vävtillbehör kan ha längre leveranstid även export  och nya kunder tar längre tid.
    Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror kan bli slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan. Kunden upplyses då om ny beräknad leveranstid om den möjlighet finns. Kunden har alltid rätt att häva köpet utan kostnad om inte varan finns i lager eller vill invänta ny leveranstid eller ändra sin order. Garnhuset i Kinna försöker hjälpa till att ev. hitta en ersättningsvara. Garnhuset tillämpar ej restorder utan vara som kunden väljer att vänta på blir ny order.

  6. Leveransförseningar

    Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Till exempel att en leverantör eller speditör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger sig Garnhuset i Kinna ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. 

  7. Transportrisken

    Garnhuset i Kinna ansvarar för transport till dig som kund. Samt returkostnad vid konstaterad felaktig eller defekt vara godkänt av Garnhuset. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss(ångerköp). Ej uthämtade paket (Sverige) kommer vi debitera en kostnad på SEK 250 kr som motsvarar våra faktiska kostnader för returfrakt,emballage och hantering.

  8. Skadade varor

    När Du får dina varor är det viktigt att Du kontrollerar så att varorna inte är skadade. Är varan skadan eller felaktig måste Du kontakta oss så snart som möjligt via e-post info@garnhusetkinna.se eller 0320-48250. Fraktbolaget vill ha uppgifter inom 10 dgar från leveransdag.

  9. Ångerrätt och Öppet köp

    Du har full returrätt inom 14 dagar efter att ditt paket har kommit till leveransadressen/utlämningsstället. Du ska meddela oss din retur. Skicka tillbaka varan i dess originalförpackning om det är möjligt och bifoga underlag om ditt köp. Du som kund står för returkostnaden. Alltså kunden får stå för alla fraktkostnader vid ångerrätt.Övriga returer måste vara godkända av Garnhuset för att erhålla tillgodo eller byte. Efter erhållen godkänd retur sänder Garnhuset en kredit på varorna att justera mot faktura eller nästkommande faktura. 
    Returadress: Garnhuset Östergårdsvägen 1 511 71 Fritsla Telefon nummer 0320-48250.

  10. Reklamationer

    Konsumentköplagen gäller när du handlar av Garnhuset i Kinna. En vara kan reklameras om den har fabrikationsfel eller på annat sätt är defekt.

    Om du hittar en defekt på den beställda varan:

    1. Kontakta Garnhuset i Kinna omgående.  info@garnhusetkinna.se eller 0320-48250
    2. När reklamationen godkänts av Garnhuset i Kinna, skickar vi en ny vara utan kostnad, annars får du pengarna tillbaka. 
    Vid en eventuell tvist följer Garnhuset i Kinna alltid ARN:s rekommendationer.

  11. Återbetalningar

    Återbetalningar sker till ditt bankkonto. Återbetalningen sker snarast möjligt från att Garnhuset i Kinna har mottagit och godkänt din retur om utställd faktura redan är fullbetald. Dock alltid inom 30 dagar. Återbetalning till utlandet sker via kunds IBANnummer med avdrag för bankavgifter.

  12. Reservationer

    Garnhuset i Kinna reserverar sig för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

  13. Skydd av personuppgifter

    I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt GDPR har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall Garnhuset i Kinna. Vi försäkrar att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter.

  14. Force Majeur

    I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Nedan följer adresser till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen m.m.
https://www.konsumentverket.se 
https://www.arn.se